کد مطلب:276815 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:224

نگرانی رسول خدا از آینده امت
از سراسر این حدیث نگرانی و ناراحتی رسول خدا صلی الله علیه و آله ازآینده ی امت به خوبی آشكار است.نگرانی از این كه نخست به وسیله شورائی بزرگ پس از رحلت آن حضرت، حكومت اسلامی را از دست اهل بیتش خارج خواهند ساخت و حق خاندانش را غصب خواهند نمود و سپس در آینده ی دورتری در سرزمینی بنام زوراء شورای دیگری برای تغییر سنت و احكام دینش تشكیل خواهند داد.

حال باید دید كه این سرزمین كه رسول خدا صلی الله علیه و آله ازآنجا بنام زوراء یاد فرموده است در كجا واقع شده، و شورائی كه در آنجا منعقد می گردد، چگونه شورائی است.

برای كشف حقیقت این مطلب دو توضیح در اینجا ضروری است.

1- زوراء نام چه سرزمینی است؟

2- این شورای مشوم چگونه شورائی است؟



[ صفحه 50]



درباره ی مطلب اول:

با ملاحظه مضامین دو حدیث مزبور یعنی: هم حدیث رسول خدا صلی الله علیه و آله و هم حدیث امام صادق علیه السلام كه هم از نام زوراء و هم از تشكیل شوری درجائی به نام (زوراء) سخن رفته است، جای شك نیست كه زوراء همان بغداد است زیرا:

اولا: از دیدگاه تاریخ ثابت و مسلم است كه: دارالملك بغداد می باشد چه آنكه (عراق) در دوران امپراطوری اسلامی مركز خلفای عباسی و شهر بغداد سالهای سال پایتخت، و دارالخلافه ی عباسیان بوده است.

و ثانیا- اینكه: در تمام اخبار و روایات كه از پیغمبر اكرم صلی الله علیه و اله و امیرالمومنین علیه السلام و دیگر پیشوایان مذهبی رسیده است از بغداد به عنوان زوراء یاد شده و حتی در بعضی از روایات حدود جغرافیائی این منطقه نیز مشخص گردیده است.